Sammanfattning av barn- och utbildningsnämndens möte 30 september 2025
Vid barn- och utbildningsnämndens möte behandlades bland annat verksamhetsrapporten, programutbudet för Ållebergsgymnasiet samt förslag om en ny programinriktning. Uppföljningen visar fortsatt fokus på kvalitet i undervisningen, ökad närvaro och tidiga insatser för barn och elever. Nämnden beslutade också om programutbudet för kommande läsår och ställde sig bakom starten av en ny inriktning för elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Verksamhetsrapport per den 31 augusti 2025
Nämnden genomför kontinuerlig uppföljning tre gånger per år för styrning och prioritering.
Inför 2025 har tre utvecklingsområden prioriterats:
- Utveckling av det systematiska kvalitetsarbetet med undervisningen i fokus,
- Ökad närvaro bland barn och elever,
- Tidiga insatser för rätt stöd i rätt tid.
Dessutom prioriteras tillgängliga lärmiljöer, utvecklad kulturskola och samverkan skola–arbetsliv, inklusive tidig studie- och yrkesvägledning.
Måluppföljningen per augusti 2025 visar att mål 1 bedöms uppfyllas väl, medan mål 2 bedöms som godtagbart. Mål 3 och mål 4 bedöms ha en lägre måluppfyllelse, bland annat på grund av svårigheter att höja elevernas resultat bortom lägstanivå, minskat antal gymnasiebehöriga samt försämrade arbetsmiljöindikatorer.
Programutbud för Ållebergsgymnasiet 2026/2027 och 2027/2028
Falköpings kommun deltar i gymnasiesamverkan via Skaraborgs Kommunalförbund. En arbetsgrupp tar fram dimensioneringsunderlag som stöd för kommunernas beslut. Varje kommun beslutar själv om sitt slutliga utbud.
Inför läsåren 2026/2027 och 2027/2028 bedöms det föreslagna programutbudet rymmas inom de ekonomiska ramarna och vara väl anpassad till Ållebergsgymnasiets organisationen och kapacitet.
Start av programinriktningen Samhälle, natur och språk
Ållebergsgymnasiet ser behov av en ny inriktning för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Syftet är att ge en bredare utbildning med fokus på:
- samhällsfrågor, miljö och hållbar utveckling,
- stärkt språklig och kommunikativ förmåga.
Skolan har goda förutsättningar vad gäller personal, lokaler och erfarenhet av tematiskt arbete.
Förslaget följer nationella styrdokument och kommunens mål för hållbar utveckling och likvärdig utbildning.
Läs hela protokollet
Denna sammanfattning innehåller ett urval av de ärenden som behandlades på sammanträdet. Om du vill läsa mer kan du ta del av det fullständiga protokollet, som publiceras senast 14 dagar efter sammanträdet.
Läs hela barn- och utbildningsnämndens protokoll här